top of page

Jak vypadá proces profesionální produkce skladby?



Kompletní produkci skladby lze rozdělit na dvě hlavní části - produkci hudby a produkci zvuku. Hudební produkce se zaměřuje na hudbu (skladbu), zatímco zvuková produkce se soustředí na finální zvukový záznam písně a konečnou zvukovou estetiku skladby.


Obě části mají své optimální fáze a měly by být provedeny v optimálním pořadí. Od konceptu/témy skladby a jejího napsání až po finální mastering zvuku a autorizaci master souboru.


Zde je struktura a optimální pořadí obou částí a jejich fází:


HUDEBNÍ PRODUKCE

  • Koncept skladby a téma textu (o čem bude skladba), reference a moodboard

  • Psaní skladby (hudba a texty, v libovolném pořadí)

  • Hudební aranžmá (kompletní instrumentace písně, stylizace a celkové doladění písně)


ZVUKOVÁ PRODUKCE


HUDEBNÍ PRODUKCE - DEMO

Koncept / téma skladby

Pokud zákazník nemá hotový text nebo dokonce vůbec nezačal psát, je dobré se se mnou spojit a vytvořit koncept / téma skladby.


Rád vytvářím epický příběh pro píseň před psaním textu, stejně jako v případě, že je text již napsán.

Epic Story vám může pomoci nejen při psaní textů, ale také při tvorbě marketingového obsahu a při psaní a aranžování hudby.

Jakmile budeme vědět, co je úkolem skladby, budeme lépe a rychleji plnit úkoly a nápady v průběhu celé produkce skladby.


Rád také vytvářím inspirativní playlist oblíbených skladeb zákazníků, které se vztahují k aktuální produkci skladby.


Pokud to má smysl, rád si před samotnou tvorbou hudby vytvořím jakýsi moodboard. Moodboard se může skládat z krátkých zvukových klipů z reklamních písní, smyček, zvukových ukázek kytarových tónů, zvukových ukázek bicích tónů nebo z rychlých nahrávek z mobilního telefonu, které zákazník pro danou skladbu časem nasbíral.

Cílem je zde shromáždit několik zvukových souborů před ukázkou, které představují atmosféru, emoce a tóny, které jsou pro skladbu relevantní.


Tato fáze je klíčová pro to, abychom si byli stoprocentně jisti, že já i zákazník víme, co chceme získat.





Psaní a aranžování skladby

Postupně danou skladbu buduji nebo zdokonaluji. Většinou to funguje na základě mé silné samostatné práce, kdy zákazníkovi průběžně posílám dema a diskutujeme o všem, co se dané skladby týká.


Určitě můžeme udělat i nějaké osobní revize nebo dokonce společná sezení, pokud se nenacházíme daleko od sebe.


V této fázi dema, která posílám zákazníkovi, nemají finální estetiku zvuku, protože nejsou řádně smíchána ani zmasterována.

Celkový zvuk je stále ještě "demo" zvukem s použitím syrových/ekonomických tónů.

To znamená, že demo zvuk není finální, přičemž se snažím posílat dema, která znějí pěkně a čistě. Dema se však obvykle nedají srovnávat s komerčními referencemi, jako jsou oficiální hudební videa na YouTube.


Zde si můžete poslechnout, jak demo zní:


Takto zní finální master po správné finální zvukové produkci (po mixu a masteringu):


Zákazník má stále kontrolu nad skladbou v průběhu revizí a určuje celkový směr skladby.


Takto postupně vzniká kompletní demo skladby (hudební produkce).

Do dema obvykle nahrávám svůj hlas jako průvodní vokální stopu.

Zákazník se učí skladbu na základě dema a já mu mohu připravit i některé demosnímky.


Jakmile je vytvořeno kompletní demo a zákazník je s hudbou stoprocentně spokojen, můžeme přejít k zvukové produkci.



ZVUKOVÁ PRODUKCE - FINÁLNÍ PRODUKT

Zvukový záznam

Prvním krokem po napsání a zaranžování skladby je nahrání finálních skladeb.

Ve většině případů není třeba nástroje znovu nahrávat, protože jsem je profesionálně nahrál již ve fázi aranžování.


Společně vybereme vhodné studio pro finální nahrávání vokálních/nástrojových stop.

Zákazník může nahrát finální vokální/instrumentální stopy v jakémkoli studiu na světě a poté mi nahrané stopy poslat zpět k finální zvukové produkci.


Existuje také možnost přijet do Brna (Česká republika) a nahrát finální skladby se mnou osobně v jednom z mých síťových studií (viz STUDIA).


Výhodou nahrávání se mnou je, že zákazník získá můj osobní koučink během nahrávání vokálů.


Takto by mohlo vypadat nahrávání vokálů se mnou:


Po nahrání finálních stop se opět zavřu do svého malého domácího studia a provedu kompletní postprodukci zvuku.

Od střihu, přes mixáž až po mastering.



Editace zvuku

Úprava zvuku spočívá v opravě časování a intonace nahraných stop.

V 99 % nahrávek je potřeba provést určité korekce.

Dokonce i nejlepší zpěváci na světě používají ve studiu (a někdy i v reálném čase při živých vystoupeních) editační techniky.


Chcete-li získat důkaz tohoto tvrzení, můžete si vyhledat některá živá vystoupení špičkových umělců a všimnete si drobných (a někdy i větších) nedokonalostí v jejich pěveckých výkonech.


Ano, existují výjimky, jako například Sting, Stevie Wonder nebo Devin Townsend a někteří další, kteří jsou naprosto výjimečnými zpěváky, kteří podle mého názoru nepotřebují velké úpravy.

Pro časové korekce používám technologii zvanou kvantizace zvuku, roztahování zvuku a také ruční úpravy. Někdy se spoléhám na ruční úpravu, protože technologie zatím nejsou účinné a nezní dostatečně přirozeně.


Pro intonační korekce používám funkci VariAudio z programu Steinberg Cubase. Nejsem velkým příznivcem automatických korekcí intonace v reálném čase, jako je Auto-tune nebo Pitch-Correct.

Rád provádím intonační korekce skladeb ručně, zejména vokálů.


Je vidět, že stále dělám hodně ručních úprav, ale pro analýzu zvuku rád používám nejnovější zvukové technologie, abych ušetřil čas a měl také vizuální kontrolu.



Míchání zvuku

Dalším krokem je míchání zvuku.

Spolu s úpravou zvuku je to jeden z nejvíce podceňovaných kroků při výrobě zvuku.


Před samotným mixováním může probíhat reamping, spouštění MIDI a práce na převzorkování.

Tyto úkoly pomáhají získat lepší zdrojové tóny, se kterými se pracuje při mixování.

Čím lepší jsou zdrojové tóny, tím lepší jsou výsledky.


Re-amping se obvykle používá pro tóny elektrické kytary a baskytary.

K nahrávání je však zapotřebí signál DI (přímý vstup).


Spouštění MIDI a převzorkování se obvykle používá pro nahrazení nebo vylepšení zvuku bicích a perkusí další vrstvou (vrstvami).


A pokud jsou během nahrávání nebo při hudební produkci nahrány nějaké soubory MIDI, pak lze i tóny klávesnice znovu nahradit nebo vylepšit další vrstvou (zvuky). To se týká klavírů, smyčců a orchestrů, syntezátorů atd.


Jakmile jsou zdrojové tóny zdokonaleny, může začít skutečné míchání zvuku.


Mixování zvuku není jen o vyrovnání jednotlivých nahraných stop.

Úkolů, které ovlivňují zvukové tónové kvality skladby, je mnohem více.

Mezi základní úkoly zpracování při mixování zvuku patří např:

  • Saturace

  • Dynamické zpracování (rozšíření, komprese, limitace, de-essing atd.)

  • Ekvalizace

  • Modulace (Chorus, Phaser, Flanger atd.)

  • Zpoždění a dozvuk

  • Stereofonní rozšiřování

Některé z těchto úkolů zpracování se často používají v několika kolech.

A existují i některé další typy zpracování, včetně vícepásmového zpracování nebo dokonce některých speciálních ML / AI zpracování atd.

Takže mixáž je opravdu mnohem víc než jen vyrovnávání zvuku.

Mixování zvuku je také kus umění.

Umění zvukového designu.


Mixuji 100% ITB (in-the-box), což znamená, že mixuji kompletně digitálně, kompletně v DAW na počítači. Nepoužívám žádné externí zařízení.



Takto ovlivňuje mixáž zvuku zvuk symfonických metalových bicích:



Mastering zvuku

Jakmile je skladba správně smíchána, přichází fáze finalizace.

Tato fáze finalizace se nazývá mastering zvuku.

Existuje několik typů a přístupů k masteringu zvuku.

Co však mají společné, je udělat již tak skvělý mix ještě lepším.

Aby se dobře přenášel do několika poslechových prostředí pro koncové uživatele a aby byl připraven konkurovat ostatním komerčním nahrávkám.


Ve fázi masteringu lze použít podobné úlohy zpracování jako ve fázi mixu, ale také některé speciální určené pro mastering zvuku.


Mastering by neměl být opravný. Nebo alespoň ne příliš. Pokud je na mixu něco špatně, měl by ho mixážní technik poslat zpět opravený. Mastering by měl být vylepšováním, leštěním a optimalizací závěrečné fáze zvukové produkce. Závěrečný dotek.


Toto je příklad toho, jak může mastering zvuku ovlivnit celkový zvuk skladby:


Obvykle dodávám 3 verze finálních master souborů, které se liší celkovou dynamikou a hlasitostí:

  • REDBOOK MASTER - malý dynamický rozsah a nejhlasitější možný master, známý také jako CD-master. Udržuje hlasitost až na -6 LUFS nebo ještě hlasitější. Jedná se o nejvíce komprimovaný, omezený nebo zmačkaný master s určitým výrazným zkreslením. Stále existuje spousta kapel a umělců, kteří žádají tento superhlasitý master, i když války o hlasitost již pominuly díky algoritmům online streamování médií, kde hlasité mastery již nemají žádné výhody.

  • ONLINE MASTER - velký dynamický rozsah a nejméně hlasitý master optimalizovaný pro online streamování médií. Udržuje hlasitost mezi -14 LUFS a -12 LUFS. Vůbec žádná komprese ani omezení na hlavní sběrnici. Tento master je vhodný pro všechna online streamovaná média i pro Vinyl.

  • DYNAMIC MASTER - je něco mezi REDBOOK a ONLINE masterem, udržuje hlasitost na úrovni -9 LUFS. Jedná se o ideální master pro většinu případů použití. Perfektně funguje i pro online streamovací služby, jako je YouTube. Ve srovnání s některými komerčními CD-mastery (REDBOOK) je však výrazně nižší v subjektivní hlasitosti. Tuto hlasitost a dynamický rozsah využívá stále více kapel a umělců, což je skvělé!

Nejlepším postupem pro výběr správné hlavní verze je jednoduše nahrát všechny 3 různé soubory do streamovacího média jako Not-Public, nechat algoritmy pracovat a poté si poslechnout všechny 3 verze a rozhodnout, která zní nejlépe.


Na YouTube je nahrán příklad stejné písně, ale 3 různých předloh:

REDBOOK:


ONLINE:


DYNAMIC:



Autorizace kmenových souborů

Po dokončení mixu a masteringu zvuku může následovat fáze autoringu.

Autoring znamená zakódování některých metadat do master souborů.

Zde jsou některá nejběžnější a základní metadata, která lze zakódovat:

  • Jméno umělce

  • Název skladby

  • Název alba

  • Datum vydání

  • Žánr

  • Skladatel

  • Textař

  • Inženýr

  • Kód ISRC

Pokud ještě nemáte kód ISRC, není to problém, neexistují žádná pravidla o tom, jaká metadata musí být zakódována, pokud jste nezávislý umělec.

Přečtěte si více o ISRC here.





JAK SE MNOU ZAHÁJIT SPOLUPRÁCI?

Můžete mě kontaktovat prostřednictvím email nebo můžete vyplnit kontaktní formulář na mých webových stránkách.


Je skvělé mi poslat:

  • Demoverzi skladby, na které bychom mohli pracovat společně (pokud ji máte - pokud ne, můžeme ji vytvořit od začátku).

  • Nějaké komerční odkazy (odkazy na YouTube na hudbu, která se vám líbí, klidně mi pošlete víc hudby, která se vám líbí)

  • Epický příběh a text písně (pokud je již máte)





MÁTE NĚJAKÉ DOTAZY?

Neváhejte mě kontaktovat a zeptat se na cokoli!

Můžeme diskutovat 1 hodinu zdarma.







bottom of page