top of page

5+ způsobů, jak zvětšit vokály v refrénu skladby



NAHRÁVÁNÍ VOKÁLŮ


Pokud chceš mít v refrénu opravdu velké vokály, musíš asi udělat něco víc, než děláš ve slokách, že?

Musíte něco změnit nebo přidat.

Existuje několik způsobů, jak vokály v refrénu zvětšit.

A některé z nich lze dokonce kombinovat napříč celou skladbou.

Pokud chcete udělat velkou gradaci skladby, musíte si vytvořit "mapu", jak udělat gradaci, která bude pro skladbu fungovat.

Ve většině případů se tato "mapa" vytváří během samotného nahrávání.

Je to normální.

Inženýr má nějaké nápady, producent má nějaké nápady, dokonce i baskytarista má vždycky nějaké nápady...


Dobře, projdeme si to.

Zde je 5+ způsobů, jak vokály v refrénu napumpovat:



1. MŮJ PŘÍSTUP "SKVĚLE-ZNOVU"

Nejjednodušší věc, kterou můžete udělat pro zvýraznění vokálů v refrénu, je samozřejmě zdvojnásobit nebo ztrojnásobit hlavní vokální stopu/linku.

No, může být opravdu náročné nahrát 3 dobré záběry, pokud se vokální linka špatně zpívá nebo je opravdu vysoko.

Takže to NEMŮŽE být ta nejjednodušší, haha :D


O svém přístupu "skvěle-znovu" jsem psal na svém starším blogu:

(nezapomeňte si při příštím nahrávání vokálů nahrát alespoň 3 dobré stopy!)


Tento přístup používám při každém nahrávání vokálů.

U některých skladeb to stačí.

To jsou skladby, kde chci mít intimní pocit a chci posluchače donutit, aby se opravdu soustředil na text.

Harmonie mohou odvádět posluchačovu pozornost a způsobit, že vokály nebudou působit tak vážně nebo tíživě a rozhodně ne tak intimně.

U některých skladeb to nestačí, ale skladbě téměř vždy prospěje zdvojená nebo ztrojená hlavní vokální linka.

Záleží samozřejmě na konkrétní skladbě.




2. VYTVOŘIT VOKÁLNÍ HARMONII

Tento způsob je velmi velmi velmi oblíbený.

Jsou lidé, kteří jsou harmonickými vokály opravdu posedlí.

Jsou dokonce lidé, kteří jsou přesvědčeni, že každá skladba by měla mít harmonické vokály.

Já ne.

Někteří lidé dokonce automaticky zpívají 3. hramonii k hlavní vokální lince, když slyší svou oblíbenou skladbu.

(i když ta skladba vokální harmonii nemá a opravdu ji nepotřebuje, protože by to zkazilo náladu skladby).


Vždycky přemýšlím o tom, jaké je poslání skladby, o čem je text a jak ho podpořit.

Pokud to skladba vyžaduje - samozřejmě zpívám harmonické vokály.

Ale otázka zní:

Potřebuje skladba opravdu harmonické vokály?

Opravdu?

Některé skladby určitě ne.


Po 15 letech profesionální hudební produkce mám tendenci se harmonickým vokálům trochu bránit, takže to berte s nadhledem.

Harmonické vokály pro mě někdy vedou spíše ke kvantitě než ke kvalitě, což se mi nelíbí, zvlášť když je zpěvák amatér.

Rád bych, aby hlavní vokální linka byla co nejkvalitnější, a ne aby 4 harmonické vokální linky byly jen obyčejné.

Normální je málo.

Harmonické vokály nemohou zachránit mizernou hlavní vokální linku.

Ale pokud to skladba vyžaduje, je to skvělé a posilující!


Tento způsob zdůraznění vokálů tedy skutečně závisí na poslání skladby, náladě, žánru a některých dalších faktorech.




3. NAHRÁVÁNÍ DAVOVÝCH VOKÁLŮ

Tohle je moje nejoblíbenější věc za poslední roky.

Ano, rozhodně se nehodí pro každou skladbu.

Ale pokud funguje, je to úžasné.

Přináší další úroveň úžasnosti.


Když nahrávám davový vokál na podporu hlavní vokální linky, rád požádám alespoň tři zpěváky, abych dosáhl dostatečné hlasové rozmanitosti.

Jsem rád, když jsou v týmu ženy i muži.

I dítě mezi mužem a ženou dokáže udělat divy.

Proč?

Protože dítě vždycky vnese do davu absolutní divokost.

Pokud dítě ani neumí zpívat melodicky, je to ještě lepší.

Skutečný dav, skutečná rozmanitost, skutečná hloubka, skutečná divokost.


Vždy nejprve zaznamenávám údaje na osobu.

Až 10 záběrů na osobu zvlášť.

Každý záběr tak mohu přesně upravit a doladit.

Tyto stopy přinášejí jasnou masu, podporující hlavní vokální linku.

Všechny jsou zpívané poměrně přesně a podle hlavní melodie, unisono.


Pak nahrávám celou partu dohromady na jeden mikrofon.

Zábava začíná.

Protože pak už není šance doladit vokály.

Takže tyto skladby jsou "divoké", přinášejí do skladby živost a svobodu.

Vždycky žádám všechny zpěváky, aby vůbec nezpívali.

Prostě jen křičte!

Zkoušejte různé intonace, intonační pády atd.

Buďte kreativní a svobodní :)


Po nahrání a úpravě všech stop (těch čistých), hledám správnou rovnováhu mezi čistými laděnými stopami a divokými stopami, aby se hodily ke skladbě.


Líbí se mi, že hlavní vokální linka je zdůrazněna tímto způsobem.

Je to vždycky zábava a všechny to baví.


Tento měsíc jsem dělal vokály pro skladbu, kterou jsem napsal pro klienta.

Píseň je elektro-popová balada Ellie Goulding.

A v nastavení jsem nahrál davové vokály:

Já, moje žena a náš osmiletý syn.

Výsledek je docela dobrý!

O skladbu se podělím, jakmile bude zveřejněna.




4. PŘIDÁNÍ VYŠŠÍ OKTÁVY

Když už nestačí "skvěle-znovu" přístup, ale píseň opravdu nepotřebuje vokální harmonie a davové vokály by byly příliš divoké, zkuste nahrát jednoduchou vokální linku o vyšší oktávě.

Stejnou melodii jako hlavní vokální linka, ale o oktávu výš.


Pokud jste muž a nemůžete zpívat o oktávu výš nad hlavní hlasovou linku, požádejte zpěvačku!

Když jsem to zkoušel, byl jsem několikrát překvapen.

Fungovalo to tak dobře!

Dokonce jsem si říkal, že ženská oktáva asi nebude fungovat pro aktuální skladbu.


Vyšší oktávová vokální linka je jednoduchá a nepůsobí příliš rušivě, ale dodává skladbě trochu napětí a vzduchu.


Ne pro každou skladbu je to výhodné, ale pro některé písně je to správná cesta!


Vždy nahrávám alespoň tři dobré záběry této vokální linky ve vyšší oktávě, abych mohl tento přístup kombinovat s mým přístupem "skvěle-znovu" aby byla vyšší vokální linka pěkná, velká a široká.




5. PŘIDÁNÍ NIŽŠÍ OKTÁVY

To je zřejmě velmi podobný přístup jako u vyšší oktávy.

U některých písní však vyšší oktáva nefunguje dobře.

Některé písně potřebují zemitější a pevnější feeling.

Proto je nižší oktáva relevantní.

A je relevantní pro mnoho písní.


Víte, že vokály potřebují něco víc, ale ne o moc víc.

A nechcete posluchače rozptylovat od skutečného soustředění na texty a intimní emoce.

Nebo píseň, kterou právě nahráváte, je syrová rocková skladba a harmonické vokály v ní nefungují.

To je případ, kdy nižší oktávová vokální linka dělá divy.


Někdy je pouze kombinace vyšších a nižších oktávových vokálních linek na správných místech tou správnou cestou, jak píseň vylepšit.




6. EXTRA - PŘIDEJTE ŠEPTÁNÍ

Zkuste přidat šepot pod hlavní vokální linku.

To obvykle funguje lépe ve slokách než v refrénech, ale zkuste s tím experimentovat!

I některým refrénům to může prospět.

Nahrajte šepot a mírně ho prolněte s hlavní vokální linkou.




7. EXTRA - PŘIDEJTE NĚJAKÉ "JO", "UH", "OH", "AHA"

Buďte opatrní!

Může to znít opravdu lacině.

Ale u některých skladeb je to skvělý způsob, jak oživit refrén.




Jak to vypadá, když hudební producent spolupracuje se zpěvákem?


Podívejte se na malé dokumentární video z nahrávání jednoho z mých vokálů:


Pro někoho by to mohlo být přínosné...




  • Jaké jsou vaše zkušenosti se zdůrazněním vokálů v refrénech?




Ať vás provází múza!






bottom of page